actualiteit

Berlage in het Muziekgebouw

Op 3 april brengen het Berlage Saxophone Quartet en schrijver en cabaretier Vincent Bijlo een bijzonder programma over het gedachtegoed van architect H.P. Berlage in het Muziekgebouw. Vincent Bijlo, een achterkleinzoon van de beroemde architect, kent de scheppingen van zijn overgrootvader goed. Als kind al liep hij met zijn oma, Berlage’s jongste dochter, door de Beurs in Amsterdam: ‘ik voelde haar gloeien van trots. Ze werd 10 cm langer toen we binnenkwamen. Ze liet me de maquette van het gebouw voelen. Nu zag ik het opeens helemaal. Ik kon het hele majestueuze gebouw met mijn armen omvatten.’

Berlage had uitgesproken ideeën over kunst die in zijn ogen in dienst moest staan van de gemeenschap. De verschikking van de Eerste Wereldoorlog inspireerde hem tot het ontwerpen van een ‘visioen van menselijke eenheid’. Dit resulteerde in 1915 in een gedenkteken dat hij het Pantheon der Menschheid noemde. Deze tempel zou gebouwd moeten worden op een heuvel in het midden van Europa en vanuit alle windstreken zouden wegen moeten leiden naar de ingangen. Deze ingangen werden geflankeerd door hoge torens, die Berlage omschreef als ‘toorens van liefde en moed, van bezieling en bezonnenheid, van kennis en macht en van vrijheid en vrede’.

Bijlo onderschrijft Berlage’s opvatting dat kunst iets moet zeggen over de wereld waarin we leven, net als het Berlage Saxophone Quartet. Beiden reflecteren in deze voorstelling op de idealen van toen en nu. Ze worden verbonden door de muziek, de muziek die de tijdgeest overstijgt. Hoe is het eigenlijk gesteld met de mensheid voor wie Berlage het Pantheon schetste en dat nooit is gebouwd? Zou het niet een goed idee zijn om het op het podium te laten verrijzen, vragen de muzikanten zich af. Bekijk hier meer info over deze vorstelling in het Muziekgebouw.

Datum: 22 maart 2024

Beeld: Pantheon der Menschheid, H.P. Berlage

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste nieuws in je inbox