In aanvulling op de airport-discussie en de zoektocht naar ruimte voor de huisvesting van de ongeveer 20.000 werknemers, stelt architect Gijs Kaper een heel andere gedachte voor. Hij zoekt geen ruimte voor verdichting, maar stelt nieuw station voor met een 1,5 km lang fietspad. De ontwikkeling van de BIC Noord beslaat ongeveer 943 ha bruto vloeroppervlakte. Dat is ongeveer 1/3e van de Zuidas, en staat ook gelijk aan ongeveer 2,5 keer de oppervlakte van Tatasteel.
Door een nieuw station, ‘Eindhoven Ploegstraat’, aan te leggen tussen Station Best en Strijp S, wordt een enorm gebied ontsloten: in 1,5 kilometer fietsen of wandelen naar BIC Noord door de natuur. Dit nieuwe NS-station wordt dan een aangenaam overstappunt van werknemers die per fiets of lopend door de Ploegstraat (1500 stappen, 5 minuten fietsen) zich naar de BIC Noord begeven en komen reeds geplande woningbouwontwikkelingen in Eindhoven, Tilburg, Sittard, Venlo Den Bosch, Best, Breda en Heeze, Deurne, Vught of Oisterwijk binnen bereik. Hier zijn namelijk al 45.000 nieuwe woningen in de planning:
Eindhoven Centraal: 7500 woningen
Strijp S fase 4: 1400 woningen
Tilburg Kenniskwartier: 7500 woningen
Sittard: 2.862 woningen
Venlo: 6250 woningen
Den Bosch: 14.800 woningen
Best 600, Helmond 900, Deurne 642 woningen.
Breda: 3500 woningen.
De ASML-groei loopt met deze oplossing geen vertraging op door files, stikstof of tekort aan woningen en er zijn ook geen kosten voor weginfrastructuur. ‘Klein beginnen dus, om groot te kunnen groeien’, aldus Kaper.
ps ‘Station Ploegstraat’ komt ook voor in het MIRT-rapport op bladzijde 11 als ’treinstation Eindhoven Noordwest’.
Visualisaties: Gijs Kaper
Datum bericht: 20 mei 2025